Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem
fot. Gregry, CC BY-SA 3.0 pl, commons.wikimedia.org
Lokalni hobbyści przywrócili przejezdność 1,5-kilometrowego odcinka stargardzkiej wąskotorówki. Dużymi przeszkodami stojącymi na drodze do wznowienia kursowania pociągów są kwestie własnościowe, brak sprawnego taboru kolejowego i deficyt środków na remont infrastruktury. Mimo to stowarzyszenie, które opiekuje się częścią trasy, dąży do obsługi ruchu turystycznego.

Ostatnie pociągi planowe przejechały trasę Stargardzkiej Kolei Dojazdowej w 2001 r. Od tamtej pory wąskotorówka pozostaje zamknięta, a choć samorząd lokalny przejął fragment dawnej trasy, nie przywrócił na niej ruchu choćby w formacie turystycznym. Powiat stargardzki wskazywał jednak niedawno, że starania w tym zakresie prowadzi lokalne stowarzyszenie hobbystów, które zamierza zorganizować w rejonie miasta kolej drezynową.

Pierwszy fragment trasy jest już przejezdny

– Na chwilę obecną przejezdne jest ok. 1,5 km toru od dawnego przystanku w Żarowie w kierunku Stargardu – potwierdza Krzysztof Skrzypczyk, prezes Towarzystwa Stargardzka Kolej Dojazdowa. Organizacja może prowadzić prace tylko na fragmencie trasy od granicy miasta do Małkocina, bo torowisko leżące w samym Stargardzie pozostaje wciąż w zasobach PKP. Umowa dzierżawy zawarta przez TSKD ze Starostwem Powiatowym dotyczy zaś tylko części infrastruktury formalnie należącej do tego samorządu.

Tor w kierunku Małkocina na odcinku od Lubowa jest zaś rozkradziony. Towarzystwo stara się pozyskać materiały niezbędne do jego odbudowy, ale problemem jest także stan mostu na Inie znajdującego się tuż za przystankiem Żarowo. – Jego remont to kosztowna inwestycja. Potrzeba będzie wypiaskować i pomalować konstrukcję, zabudować pomosty, wymienić mostownice i przeprowadzić prace konserwacyjne na przyczółkach oraz filarach – opisuje nasz rozmówca. Dodaje, że do udrożnienia odcinka do Małkocina niezbędna będzie też odbudowa skradzionego stalowego mostu na Małce – to mniejszy obiekt inżynieryjny.

Czy możliwe jest także odtworzenie dalszego fragmentu dawnej SKD za Małkocinem? – Kolej do Ińska nie wróci – stwierdza jednoznacznie prezes organizacji zajmującej się wąskotorówką. Tłumaczy, że skala kradzieży torów jest tam bardzo duża, a skrzyżowanie z torem normalnym w Trąbkach zostało zlikwidowane. Dodatkowo z Ińska w kierunku Trąbek ma biec wkrótce droga rowerowa poprowadzona w śladzie dawnej linii, co ostatecznie przekreśli możliwość uruchomienia przewozów.

Sprawny tabor został wywieziony ze Stargardu

Czy więc pociągi wrócą choćby na odcinek do Małkocina? Poważną przeszkodą jest tu brak czynnego taboru, bo ten trafił na inne koleje o prześwicie toru 1000 mm lub został zezłomowany. – Dostępność zdatnego do ruchu taboru 1000 mm jest dużym problemem, dlatego na początek chcielibyśmy oprzeć nasze działania na drezynach ręcznych i rowerowych – usłyszeliśmy.

TSKD liczy, że nieprzejezdny fragment Żarowo – Małkocin uda się wyremontować dzięki dotacjom zewnętrznym. – Będziemy starali się pozyskać środki na odbudowę zniszczonego torowiska, zależy to jednak od ich dostępności w programach unijnych. Na chwilę obecną opieramy się na składkach członkowskich i dobrowolnym wsparciu kibicujących nam osób – stwierdza Krzysztof Skrzypczyk. Jego stowarzyszenie będzie opiekować się wąskotorówką co najmniej do 2026 r., wtedy wygasa bowiem aktualna umowa ze starostwem. Póki co samorząd przekazał na odbudowę kolei dojazdowej jedynie niewielkie środki, ostatnio 5 tys. złotych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koszalińska Kolei Wąskotorowa ma normalnotorowy wagon

Tabor i technika

Koszalińska Kolei Wąskotorowa ma normalnotorowy wagon

Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej 18 maja 2024

Majówka z koszalińską wąskotorówką wyjątkowo udana

Pasażer

Majówka z koszalińską wąskotorówką wyjątkowo udana

Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej 06 maja 2024

Konserwator zabytków dofinansuje remont wąskotorówki w Iłży

Infrastruktura

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

Pasażer

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

Pasażer

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

inf. pras oprac. JM 23 kwietnia 2023

Zobacz również:

Koszalińska Kolei Wąskotorowa ma normalnotorowy wagon

Tabor i technika

Koszalińska Kolei Wąskotorowa ma normalnotorowy wagon

Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej 18 maja 2024

Majówka z koszalińską wąskotorówką wyjątkowo udana

Pasażer

Majówka z koszalińską wąskotorówką wyjątkowo udana

Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej 06 maja 2024

Konserwator zabytków dofinansuje remont wąskotorówki w Iłży

Infrastruktura

Czerwiec z koszalińską wąskotorówką

Pasażer

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

Pasażer

Wąskotorówki zaczynają sezon turystyczny

inf. pras oprac. JM 23 kwietnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5